מה זה גיטהאב (GitHub) וכיצד להתקין GIT ב-Mac, Windows ו- Linux

12/03/2022
מה זה גיטהאב (GitHub) וכיצד להתקין GIT ב-Mac, Windows ו- Linux7 דקות זמן קריאה
מה זה גיטהאב (GitHub) וכיצד להתקין GIT ב-Mac, Windows ו- Linux

גיטהאב הוא שירות אינטרנטי מבוסס-ענן המסייע למפתחי תוכנה לשמור ולנהל בצורה יעילה את הקוד שלהם, כולל ביצוע מעקב אחר שינויים ומהדורות.

GitHub הוא מקום נהדר לא רק להרחיב את הידע שלך בתכנות, אלא גם להציג את העבודות שלך בצורה הטובה ביותר שלך. דרך פרופיל GitHub ניתן למצוא אותך וכך תקבל פניות למשרות פוטנציאליות ופרויקטים.

נקדים לבאר שני מושגים קשורים, כלליים יותר:

  • בקרת גירסאות
  • גיט (Git)

 

מהי בקרת גירסאות (קוד)?

מערכת בקרת גירסאות מסייעת למפתחים לבצע מעקב ולנהל שינויים בקוד של פרוייקטי התוכנה שלהם. ככל שקוד התוכנה נעשה מסועף ומורכב יותר, וככל שיותר מפתחים שותפים בכתיבתו, כך שימוש במערכת בקרת גירסאות נעשה חיוני יותר.

מערכת בקרת גירסאות בדרך-כלל מבוססת על 'ענפים' ו'מיזוגים'. כאשר אחד המפתחים מעוניין לבצע שינוי בקטע קוד מסויים – קובץ או מודול אחד או יותר, הוא יבצע שכפול של קוד התוכנה המרכזי לתוך 'ענף' פיתוח אישי. שם הוא יבצע את עבודתו, ובסיומה – הוא יבצע 'מיזוג' של השינויים שביצע לתוך 'ענף' הפיתוח המרכזי המשותף (הנקרא לעיתים Trunk או Main-Branch).

כך עבודתו של מפתח זה אינה מפריעה ואינה מופרעת מעבודתם של מפתחים אחרים. בשלב המיזוג, על כל מפתח לוודא שאין התנגשות בין השינויים שהוא ממזג לבין שינויים שמיזגו כבר שאר מפתחים. אם ישנן התנגשויות, עליו לפותרן (Resolve), לעיתים בשיתוף מפתחים אחרים, בכדי שלא לשבש את פעולת הקוד.

כל שינוי של כל אחד מן המפתחים מתועד, וכל גירסת ביניים של כל אחד מקבצי הקוד נשמרת, ומצומד לה מספר גירסה יחודי. כך, גם אם התנגשות לא נפתרה כיאות או שנוצר 'באג' בעקבות מיזוג של קוד מסויים לתוך הענף המרכזי, ניתן תמיד "לגלגל" גירסאות אחורנית למציאת מקור התקלה, ואף ניתן להצביע על שורת קוד מסויים ולאתר בקלות מיהו המפתח שהזין אותה פנימה.

כך, מפתחים רבים יכולים לעבוד יחד על אותו בסיס-קוד, מבלי שקוד חשוב ילך לאיבוד ומבלי לטשטש את יכולת האיתור של באגים חדשים שהתהוו במערכת.

 

מה זה גיט (Git)?

'גיט' הוא שמה של מערכת קוד-פתוח (גלוי לכל) לבקרת גירסאות, שנוסדה בשנת 2005 למניינם.

יחודה של מערכת זו הוא בכך שהיא מבוזרת, באופן שבסיס-הקוד על כל גירסאות העבר שלו זמין לכל מפתח על מחשבו. דבר זה מאפשר יצירת 'ענפים' ו'מיזוגים' ביתר קלות.

לפי סקר שנערך באתר המפתחים Stack Overflow, למעלה מ- 87% מהמפתחים עושים שימוש בגיט.

לכל מערכת הפעלה יש דרך משלה להתקין GIT. ניתן להתקין GIT על שרת וירטואלי בקלות. לדוגמה בשרת עם מערכת הפעלה CENTOS ניתן להריץ את הפקודה yum install git ולהתחיל בעבודה.

 

ועכשיו... מהי מערכת 'גיטהאב'?

'גיטהאב' היא חברה הפועלת למטרות רווח, המציעה מוצר ששמו כשמה, אשר מספק שירותי אחסון קוד בענן המבוססים על גיט (הנ"ל). הוא מציע כלים פשוטים ונוחים לשימוש, ליחידים ולקבוצות.

בבסיסו, השימוש בגיט בנוי על מתן פקודות טקסטואליות ב- command-line, ליצירת ענפים, למיזוג שינויים לתוך ענף או בין ענפים וכו'.

המוצר גיטהאב מבוסס על ממשק משתמש גרפי ידידותי למשתמש, העוטף את אותן פקודות טקסטואליות המועברות מתחת לפני השטח למנוע של גיט. הממשק כה פשוט לשימוש, עד שאפילו מתכנתים מתחילים יוכלו לעשות שימוש יעיל בגיט. בלעדיו, הייתה נדרשת התמצאות בפקודות גיט המגוונות והמסועפות.

הממשק של גיטהאב כה נח, עד שרבים החלו לעשות בו שימוש אף למטרות שאינן פיתוח קוד, כגון לשם כתיבת ספרים ומעקב אחר גירסאות התוכן שלהם.

בנוסף, פתיחת מאגרי קוד ציבוריים שכל אחד יכול להצטרף לפיתוחם (ללא עלות) ניתנת בגיטהאב לכל דורש, מה שהופך פלטפורמה זו נוחה מאוד ומבוקשת מאוד לפיתוח מערכות קוד-פתוח (Open Source).

 

 

איך להתקין GIT ?

 

התקנה Git במערכת הפעלה Windows (stand-alone)

  • הורד את קובץ ההתקנה Git Windows installer מהאתר https://git-for-windows.github.io.
  • לאחר הורדת הקובץ, בצע הפעלה של הקובץ.
  • כעת יפתח מסך אשף ההתקנה של Git. עקוב אחר ההנחיות עד לסיום ההתקנה. (אפשרויות ברירת המחדל הן הגיוניות עבור רוב המשתמשים).
  • פתח שורת פקודה (או Git Bash אם במהלך ההתקנה בחרת לא להשתמש ב-Git משורת הפקודה של Windows).
  • הפעל את הפקודות הבאות כדי להגדיר את שם המשתמש והדוא"ל שלך ב-Git, זכור להחליף את הטקסט 'Your Name' בשם שלך וכתובת הדואר האמיתית שלך.

$ git config --global user.name "Your Name"

$ git config --global user.email "test@email.com"

 

 


 

התקנה Git במערכת הפעלה MAC OS

הורד את קובץ ההתקנה Git MAC installer מהאתר https://sourceforge.net/projects/git-osx-installer/files/.

לאחר הורדת הקובץ, בצע הפעלה של הקובץ ועקוב אחר ההנחיות עד לסיום ההתקנה. (אפשרויות ברירת המחדל הן הגיוניות עבור רוב המשתמשים).

פתח את ה-Terminal (מסוף), וודא שההתקנה הצליחה על ידי הרץ הפקודה:

$ git --version

פלט לדוגמה: git version 2.9.2

 


 

התקנה Git במערכת הפעלה Linux

 

Debian / Ubuntu (apt-get)

דרך ה-shell הרץ את הפקודות הבאות:

# sudo apt-get update

# sudo apt-get install git

ודא שההתקנה הצליחה על ידי הקלדה:

# git --version

פלט לדוגמה: git version 2.9.2

 

-------------------------

Fedora CentOS RHEL (dnf/yum)

חבילות Git זמינות גם דרך yum וגם דרך dnf:

דרך ה-shell הרץ את הפקודות הבאות:

 

# sudo yum update

OR

# sudo dnf install git

ודא שההתקנה הצליחה על ידי הקלדה:

# git --version

פלט לדוגמה: git version 2.9.2