אירוח אתרים ע"ג שרתי לינוקס או ע"ג שרתי ווינדוס – מה עדיף ?

11/03/2022
אירוח אתרים ע"ג שרתי לינוקס או ע"ג שרתי ווינדוס – מה עדיף ?2 דקות זמן קריאה
אירוח אתרים ע"ג שרתי לינוקס או ע"ג שרתי ווינדוס – מה עדיף ?

למעשה, הבחירה בין שרת לינוקס (Linux) לשרת ווינדוס (Windows) לצורך אירוח אתרי אינטרנט תלויה בעיקר בטכנולוגיות בהן מתכוונים לעשות שימוש.
בתחילת שנת 2017 למניינם, שרתים מבוססי-יוניקס (Unix – מע' ההפעלה שממנה נגזרה לינוקס) היוו כ- 66% מכלל שרתי האינטרנט בעולם, כאשר 55.6% הם שרתי לינוקס ממש.
שרתי וינדוס היוו את 35% (בערך) הנותרים.

 

במאמר זה, נדון בהבדלים שבין שרתי לינוקס לשרתי ווינדוס (לעניין אירוח אתרים), תוך שאנו מביאים בחשבון את נושא היציבות לאורך זמן, אבטחה ועלויות רכישה ותפעול, שמשמעותיים ביותר למשתמשים עסקיים.
נשתדל להדגיש את החוזקות והחולשות של כל אחד מהם, בתקווה שעד תום הקריאה יהיה לקורא מושג טוב יותר כיצד לבחור חברה שתעניק לו שירותי אחסון אתרים.

 

הבדלים בין יוניקס לווינדוס באירוח אתרים

סביר שכל מנהל-שרת שתשאל, יאמר לך שההבדל המרכזי בין לינוקס לווינדוס הוא עניין היציבות. שרתי לינוקס נחשבים יציבים יותר, במובן של עבודה רציפה לאורך זמן, ללא צורך באתחול. בדרך כלל, ניתן לבצע להם עדכונים ושינויי הגדרות ללא צורך באתחול (Restart). למעשה, שרת לינוקס יכול לעבוד במשך שנים(!) ללא צורך באתחול ביניים.
לעומתם, שרתי ווינדוס זקוקים יותר לביצוע אתחול לשם החלת שינויים ועדכונים, עשויים להיות בלתי יציבים תחת עומס, כשהם צריכים לשרת מספר מסדי-נתונים, שרתי Web ושרתי קבצים. כשהם נצרכים לבצע משימות מתוזמנות (Scheduled Tasks) במקביל, הבעיה נעשית אף חמורה יותר. אף שבמשך השנים נעשתה עבודה רבה על-מנת לשפר את יציבותם, מנהלי מערכת רבים עדיין מוצאים בהם טרחה יתירה.
האם הפתרון שאתה זקוק לו מצריך שרידות (Up-Time) של 100%, דהיינו עם מינימום זמן שבו השרת אינו זמין, שרת לינוקס יהיה, ככל הנראה, הבחירה המתאימה עבורך.

גם בנושא האבטחה, ללינוקס יד רמה על-פני ווינדוס. דווקא מכיוון שווינדוס היא מערכת הפעלה נפוצה כל-כך בעולם בשימוש במחשבים אישיים, היא הפכה ליעדם המרכזים של האקרים (פורצי מחשבים). סטטיסטית, בשנים האחרונות, שרתי ווינדוס היו פגיעים יותר בהתקפות מקוונות מאשר שרתי לינוקס.

לינוקס מבוססת על מערכת ההפעלה יוניקס, שהיא בעלת מנגנון מפותח ומשוכלל מאוד לניהול הרשאות גישה למשאבים, שמקשה מאוד על פריצה אליהם על-ידי גורמים שאינם מורשים. המנגנון ממסך גישה לליבה של מערכת ההפעלה (Kernel) ומתירה גישה לתיקיות מסויימות ולאפליקציות מסויימות רק למנהלי מערכת (root users). למנהלי מערכת ישנה גם הרשאה מלאה לצפות במלוא הקבצים הקיימים על המחשב, כך שהתקפות באמצעות שימוש בקבצים נסתרים הופכות להיות קשות יותר לביצוע.

עם זאת, עקומת הלימוד של ניהול שרתי לינוקס היא ללא ספק ארוכה ותלולה יותר מזו של ווינדוס. יכול לקחת זמן רב ללמוד כיצד לנהל בצורה נכונה שרת לינוקס, על כל משאביו. חלק ניכר מהניהול מתבצע באמצעות פקודות טקסטואליות (shell commands).

בעלי נסיון בניהול שרתים, או בלינוקס (כמשתמש פרטי), ימצאו זאת קל יותר לנהל גם שרת לינוקס, אולם החסרים נסיון בתחום ה- IT, יכולים למצוא את משימת ניהול השרת כמתישה למדי.
לעומת זאת, ווינדוס היא בעלת ממש גרפי נח לניהול כל המשאבים, וגם חסרי נסיון ימצאו אותה כפלטפורמה הקלה יותר לניהול ומעקב.

לבסוף, כנראה שהשאלה המשמעותית ביותר שעליך לשאול את עצמך היא: אילו תוכנות אני מתכוון להריץ על השרת?
אם ברצונך להריץ את שרת הדואר-אלקטרוני הפופולרי Microsoft Exchange או אתר Sharepoint – כנראה שתעדיף ווינדוס. אם אתה חפץ בהתקנת מערכות ניהול תוכן מתקדמות, כגון וורדפרס או ג'ומלה, באמצעות Directadmin או cPanel – נראה שלינוקס עדיפה.

 

עלויות

לינוקס גוברת על ווינדוס גם בנושא העלות. שרתי לינוקס רבים עושים שימוש באותה חומרה כבר שנים רבות (10 ואפילו יותר). השינויים המתונים שמבוצעים בין גירסאות הלינוקס השונות אינם מצריכים שדרוגי חומרה תדירים, אלא לעיתים רחוקות.

נוסף על כך, הגם אמנם שישנן מהדורות של לינוקס הנמכרות בעד תשלום, מהדורות רבות מחולקות בחינם. גם תוכנות רבות מאוד המשמשות בלינוקס מופצות חינם לגמרי.
לעומת זאת, מערכת ההפעלה ווינדוס נמכרת בתשלום, וכן תוכנות בסיסיות רבות המשמשות בה, כגון Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Outlook וכד'. יתר על כן, אחת לפרק זמן מסויים, יש לשלם דמי חידוש על הארכת תוקף הרשיון לתוכנות אלו.