מהו קובץ htaccess. המשמש באתרי וורדפרס?

27/08/2021
מהו קובץ htaccess. המשמש באתרי וורדפרס?5 דקות זמן קריאה
מהו קובץ htaccess. המשמש באתרי וורדפרס?

קובץ htaccess. המצוי באחסון אתרי וורדפרס (WordPress) הוא, למעשה, קובץ הגדרות בסיסי המשמש את שרת האפאצ'י (Apache) שמארח את האתר.

שימו לב שמאמר זה, בעיקרו, מיועד לאתרים המתארחים על-גבי שרת עם WebServer מסוג אפאצ'י. באתרי וורדפרס הממוקמים על שרת מסוג Nginx (ולא אפאצ'י), לא יהיה חשיבות לקובץ .htaccess, אף על פי כן, גם בעלי אתרים שכאלה יוכלו להפיק תועלת מרובה מהלימוד הכללי על אופן פעולתם של שרתי אירוח אתרים וההגדרות שניתן לבצע בהם.

עוד ראוי לציין כי נושא זה – בדרך כלל אינו מדובר במדריכי וורדפרס למיניהם, כתובים או מצולמים, והוא שופך אור על כמה מנגנונים טכנולוגיים יסודיים העומדים בבסיס האתר שלך וקובעים את דרכי פעולתו והתנהגותו מול הגולשים אליו.

 

מהו, בקצרה, קובץ ה- .htaccess ?

כנזכר לעיל, קובץ ה- .htaccess הוא קובץ הגדרות בסיסי שמשמש שרתי אירוח אתרים מסוג אפאצ'י (Apache), אשר מאפשר להגדיר עבור שרת האירוח כללים מיוחדים על אופן פעילותו. הקובץ ממוקם בתיקיה הראשית של האתר (בשרת).

בנוסף, הקובץ יכול להכיל הגדרות חשובות, כמו למשל:

  • הפורמט של קישורים קבועים על השרת (permalinks)
  • שמו של דף ברירת המחדל של האתר (בדרך כלל – index.php)
  • הגדרות ברירת מחדל של שפה המשמשת בדפי האתר (Charset)
  • הוספה או הסרה אוטומטית של Headers מכל דף המוצג לגולש
  • כללים לביצוע Caching של תוכן ולאספקתו לגולש באופן יעיל
  • ניתובים אוטומטיים מכתובת לכתובת: על בסיס ארעי (עם קוד 301) או על בסיס קבוע. שימושי במקרה של העברת דף או אתר לכתובת אחרת מבלי לפגוע בתעבורה, בבסיס הלקוחות או בכושר הפרסום והקידום של האתר (SEO).
  • ניתובים אוטומטיים של בקשות לדפי HTTP – לדפי HTTPS (פרוטוקול מאובטח), אם התקנת לאחרונה תעודת SSL על השרת.
  • חסימת גולשים על-פי כתובת ה- IP שלהם, על-פי ה- User-Agent של הדפדפן שלהם ועל-פי קריטריונים נוספים. אפשרות להגבלת גישה לאיזורים מסויימים באתר (כגון מערכת הניהול שלו) או לאתר כולו.
  • כוונונים "עדינים" כגון קביעת גודלו המקסימלי של קובץ שמשתמש רשאי להעלות לשרת, שינוי ההודעה המוצגת למשתמש במידה וחרג מגודל זה וכד'.

 

היכן נמצא קובץ htaccess. של האתר שלי?

התחבר לשרת הקבצים המחזיק את קבצי האתר שלך, באמצעות FTP, באמצעות FileManager דרך ממשק הניהול או באמצעות כל מערכת אחרת שמעמיד לרשותך מנהל שרת האירוח, היכנס לתיקיה הראשית של קבצי אתרך – היא התיקיה שמחזיקה את הקובץ wp-config.php וכן את התיקיות wp-admin ו- wp-content. שם תמצא גם את הקובץ htaccess.

לא... כפי שייתכן שכבר הובן עד כה, זו איננה טעות. זה שמו של הקובץ – חסר שם פרטי, ורק שהסיומת (Extension) שלו היא htaccess.

ברירת המחדל שלכל אתר ישנו רק קובץ .htaccess אחד. הוא הנזכר לעיל.

עם זאת, ניתן למקם בתיקיות שונות של האתר קבצי .htaccess שונים, על אף שוורדפרס אינה עושה כן לבדה כברירת מחדל.

במידה ומערכת וורדפרס מוצאת בתיקיה מסויימת מתיקיות האתר קובץ .htaccess, היא מחילה את ההגדרות הכתובות בו על כל הדפים הכלולים בתיקיה זו או בכל אחת מתיקיות המשנה שלה (אלא אם כן תיקיית המשנה כוללת קובץ .htaccess אחר).

בדרך כלל, שיטת העבודה המקובלת והפשוטה ביותר היא להשתמש בקובץ .htaccess יחיד לכל האתר, שההגדרות שבו תופסות וחלות על כל דפי האתר.

חשוב לציין, שבכל פניה לכל דף באתר, שרת האפאצ'י קורא את קובץ ה- .htaccess ומחיל את ההגדרות הכתובות בו על אותה פניה. לפיכך, כל שינוי בתוכן הקובץ מקבל תוקף מיידי – כבר בפניה הבאה לדפים שאליהם מתייחס אותו קובץ.

 

דוגמא לקובץ .htaccess אשר מופק בעת התקנת מערכת וורדפרד:

# BEGIN WordPress
    RewriteEngine On
    RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization}]
    RewriteBase /
    RewriteRule ^index\.php$ - [L]
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
    RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
    RewriteRule . /index.php [L]
# END WordPress