מה היא מערכת ניהול תוכן (CMS)?

18/08/2022
מה היא מערכת ניהול תוכן (CMS)?3 דקות זמן קריאה
מה היא מערכת ניהול תוכן (CMS)?

למעשה, אתרי אינטרנט כתובים, בבסיסם, בשפת HTML, תוך שימוש בגליונות CSS ובקוד JavaScript נלווה. מהם המושגים הללו, בקיצור נמרץ?

קוד HTML הוא למעשה הגדרה טקסטואלית של מבנה דף אינטרנט, ובו מפורטים כל האלמנטים הכלולים בדף (טקסט, תמונות, כפתורים, קישורים וכו') וסדרם, וכן הפניות לקבצים נוספים המשמשים דף זה.

גליון CSS – גם הוא קובץ טקסט, ובו הגדרות עיצוביות לכל אחד מהאלמנטים שבדף ה- HTML, כגון עימוד, גודל, צבע, רקע, אנימציות וכד'.

שפת התוכנה JavaScript – מאפשרת כתיבת קוד שמיועד להרצה על-ידי הדפדפן בעת שהוא טוען את תוכן האתר או בהתרחש מאורע מסויים (כגון לחיצה של המשתמש על כפתור מסוים, גלילה, טיימר שפקע וכו'). באמצעות קוד זה ניתן להפוך את הדף לתוכנה אינטראקטיבית ממש, שמבצעת פעולות מורכבות, מאחזרת ברקע מידע משרתים ומדווחת מידע החוצה.

לסיכום ביניים: כל האלמנטים שמגדירים דף אינטרנט, את ביצועיו ואת התנהגותו – הם למעשה קבצי טקסט, שמכילים קוד רב בשפות תוכנה שונות, הנכתב על-ידי מפתחי תוכנה מנוסים.

זו הסיבה שבמהלך שנים רבות, אנשים מן השורה, שלא למדו ואין להם נסיון בפיתוח תוכנה – לא יכלו לכתוב אתרים, כי ידע רב היה נדרש לשם כך.

 

ואז... נכנסו לתמונה מערכות ניהול תוכן, ובשמן באנגלית – Content Management Systems – ראשי תיבות CMS.

אלו מערכות המאפשרות בניה של אתרים גם למי שלא למד פיתוח תוכנה כלל.
מדובר במערכות גרפיות, המאפשרות בניית דפי אינטרנט בקלות, באמצעות העכבר ומעט שימוש במקלדת.


במערכת CMS ישנם, בדרך כלל, פקדים גרפיים שונים שניתן לגרור עם העכבר ולמקם על-פני דף האינטרנט בצורה גרפית. ניתן לגרור לדף אלמנט טקסט, ואז להזין את תוכנו; ניתן לגרור אלמנט מסוג קישור, כפתור, תמונה, סרטון או טבלה, למקם אותו במקום הרצוי, ואזי להזין מספר הגדרות, כגון גודל, צבע, סוג גופן וכו'. הכל מבוצע באופן גרפי, באמצעות העכבר, ללא כתיבת קוד כלל.

מערכת ה- CMS – היא זו שאחראית על התמרת העיצוב הגרפי של הדף שבוצע על-ידי המשתמש - לקוד HTML וקוד CSS (ולעיתים – גם קוד JavaScript) שמייצגים נאמנה (בטקסט) את אותו עיצוב.

למעשה, כל מערכות ה- CMS הנפוצות מאפשרות הוספת דפים לאתר וכן הכנסת סוגי תוכן נפוצים לתוכם בקלות רבה ובמהירות, עם גמישות רבה בהתאמת אופן התצוגה שלהם להעדפות המפתח. בזה, הן חוסכות, עפ"י רוב, כתיבה ידנית של מאות ואלפים של שורות קוד, ובאתרים גדולים – אף יותר מכך.

מערכות CMS גם מאפשרות שילוב פשוט ומהיר של 'תוספים' (Plugins) - פונקציונליות שפותחה על-ידי מפתחים אחרים, ובהם כלים לפיתוח נח יותר של האתר, אלמנטים מתקדמים לשילוב בתוכן האתר (כגון טפסים), כלים לשיפור התוכן ומהירות הטעינה של דפי האתר, קידום אתרים (SEO), ניתוח שימושים ואיסוף סטטיסטיקות, הגנה מפני האקרים, אנטי-ספאם, גיבוי אוטומטי של האתר ושל מידע המשתמשים, ועוד. ישנם תוספים חינמיים וישנם תוספים בתשלום, ולרבים מהתוספים – ישנן שתי גירסאות – אחת חינמית, ושניה, מתקדמת יותר, בתשלום.

עוד יתרון גדול של מערכות CMS רבות הוא נגישותן מכל מחשב המחובר לרשת, מאחר ופיתוח האתר מבוצע באמצעות דפדפן סטנדרטי בלבד, ישירות דרך הדומיין (Domain) המחזיק ומציג את האתר למשתמשים. שיטת עבודה זו מבטלת את התלות במחשב פיתוח ייעודי ואת הצורך להיות בסמוך אליו פיסית על-מנת לעבוד על האתר, ומאפשרת המשך פיתוח בתנאים נוחים יותר, מכל מחשב ומכל מקום בעולם.

עוד יתרון משמעותי של שימוש במערכות ניהול תוכן הוא ריבוי המשתמשים בהן, מסביב לעולם. כאשר מפתחים אתר בתוך סביבת עבודה בעלת מבנה מסודר וכללים מוגדרים, שרבים עושים בה שימוש, מצוי מאוד שאם תיתקל באיזשהו קושי בפיתוח, בתקלה או בבאג, מישהו אחר, לפניך, כבר נתקל בה, אוחז בידו את הפתרון ואולי אף כבר פרסם אותו ברשת, וגם אם לא – יימצאו בקלות אותם שיוכלו לעזור לך לפתור את הבעיה במהירות, באחד הפורומים הייעודיים ברשת.

יתר על כן, מאחר והפיתוח מבוצע בשרת עצמו, כנ"ל, יוכל כל מי שתאשר לו להיכנס ישירות לסביבת הפיתוח שלך, לנתח את הבעיה ולמצוא את הפתרון, בשעות הנוחות לו, אף אם הוא גר בקצהו השני של העולם, מאחר והפיתוח אינו תלוי במחשב מסויים.

 

אילו מערכות ניהול תוכן פופולריות כיום ?

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal
  • OpenCart
  • Shopify
  • Magento
  • Blogger
  • Wix
  • TYPO3
  • Bitrix24

ישנם גם מגוון רחב של מערכות ניהול תוכן בפיתוח אישי שאינם מוכרות בעולם והם מיועדות לתאגידים גדולים בדרך כלל בתשלום גבוה מאוד.

 

באילו מערכות CMS שרתי EREZNET תומכים ?

אנו תומכים בלמעלה מ450+ מערכות להתקנה בלחיצת כפתור.
אין יותר צורך להוריד ולהעביר קבצים. פשוט הזמינו חבילת אחסון אתר והתקינו אפליקציה חדשה בלחיצת כפתור מתוך ממשק הניהול וקדימה לעבודה.

 

לסיכום:

מערכות ניהול תוכן מאפשרות פיתוח אתרים בקלות, במהירות ובנוחות מירבית, תוך חסכון עצום בלימוד מקדים, כתיבת קוד ו... זמן – הרבה זמן. אמנם, באתרים מיוחדים הדורשים מהירות ביצוע גבוהה וזמני תגובה קצרים ביותר, עדיין יתכן שכתיבת קוד האתר בשיטות הקלאסיות על-ידי מפתח מנוסה תהיה מועדפת יותר, אך במרבית האתרים היום ברשת – תנאי זה אינו מתקיים, וממילא – פיתוח במערכת ניהול תוכן יהיה מועדף.