מהם השימושים הנפוצים ביותר בשרת וירטואלי פרטי (VPS)?

03/03/2022
מהם השימושים הנפוצים ביותר בשרת וירטואלי פרטי (VPS)?9 דקות זמן קריאה
מהם השימושים הנפוצים ביותר בשרת וירטואלי פרטי (VPS)?

השימוש ב'שרת פרטי וירטואלי', או באנגלית ‘Virtual Private Server’ (ראשי תיבות: VPS) נעשה נפוץ הרבה יותר בשנים האחרונות.

האם אי פעם תהיתם מה ניתן לעשות עם שרת וירטואלי? האם תהיתם מהן התועלות שתוכלו להפיק משימוש בשרת VPS? במאמר זה, נסקור את רוב השימושים הנפוצים שניתן לבצע עם שרת VPS אישי, החל מאירוח אתרי אינטרנט, דרך שרתי VPN וכלה בשרתי גיבוי.

 

ראשית, מהו בעצם VPS?

'שרת פרטי וירטואלי' (Virtual Private Server) הינו חלק וירטואלי בתוך שרת פיזי. באמצעות טכנולוגיית וירטואליזציה המותקנת על השרת הפיזי כמערכת הפעלה (OS), מחולק השרת למחיצות, ולכל אחת מהן מוגדר משתמש שהוא המנהל שלה. המשתמש יכול להתקין במחיצה שלו מערכת הפעלה כלשהי, לבחירתו, ולנהל את המחיצה כאילו הייתה שרת פיזי ממש, ככל מחשב עצמאי – עם מעבד משלו, זיכרון RAM, דיסק אחסון, ממשקי תקשורת וכו'. השרת הפיזי נקרא 'השרת המארח' (Host), מאחר והוא מארח בתוכו את כל השרתים הפרטיים הוירטואליים (VPS) הרצים עליו.

אירוח VPS הפך לבחירה הפופולרית ביותר כיום, וזאת משום שהוא בדרך כלל בעלויות נמוכות יותר מאשר החזקת שרת פיזי ייעודי, ובנוסף - מספק אמינות, אבטחה וביצועים טובים יותר מאשר באירוח שיתופי (אירוח אתרך בשרת Web Hosting סטנדרטי).

יתרה מכך, משתמשים מקבלים גישת מנהל (ROOT/ADMIN) לשרת - מה שנותן להם את החופש להתקין אפליקציות ולבצע שינויים מבלי לעבור דרך ספק שירותי האירוח, כפי שהיו צריכים לעשות באירוח משותף (מה שעל-פי רוב - אינו מתאפשר כלל).

 

בכללות, ניתן לבצע כמעט הכל על שרת VPS, כמו על גבי מחשב פיזי, כל עוד לא עוברים על החוק או מפרים את תנאי שימוש של חברת האירוח.

ברשותך נצלול פנימה ונתבונן בשימושים הנפוצים הנעשים בשרת - VPS:

 

שרת לאירוח אתרי אינטרנט (Web Hosting)

אירוח אתרים הוא השימוש הנפוץ ביותר בשרתי VPS.

ניתן לאחסן כל סוג של אתר אינטרנט, החל מאתר סטטי ב- HTML, דרך מערכות Open-Source ועד למערכות ניהול תוכן, כגון וורדפרס, ג'ומלה, דרופל, מג'נטו, אופן-כארט, ועוד.

היתרון המשמעותי לאירוח אתר אינטרנט בשרת וירטואלי על פני אירוח משותף הוא היכולת לקבל ולנהל כרצונך משאבים אישיים ומרובים, כגון מעבדים (CPU), זיכרון RAM גדול, שטח דיסק עצום ורוחב פס אישי מובטח.

 

שרת למערכות הפעלה (OS) ו- WEB SERVER

בשרת פרטי ניתן להתקין ולהפעיל את כל סוגי מערכות ההפעלה הנפוצות:

  • Windows Server
  • Linux
  • Red hat
  • CentOS
  • Fedora
  • openSUSE
  • Ubuntu
  • Alma Linux
  • Rocky Linux
  • ועוד..

ניתן גם להתקין כל סוג של Web-Server, כגון IIS, Apache, Nginx או OpenLiteSpeed. הפוטנציאל של אירוח שרת לא נעצר שם, כמובן. ניתן להתקין מעל-גבי כל מערכת הפעלה כל ממשק ניהול המיועד לרוץ מעל-גבי אותה מערכת. השימוש ב-VPS שלך לאירוח שרת הוא הדרך הטובה ביותר לנהל מחשב אמין ומהיר, הנגיש מכל מחשב בעולם המחובר לרשת האינטרנט, ולא רק מהבית או מהמשרד.

 

שרת למשרד וגישה לממשק (GUI) מרחוק

כולנו בעד לעודד משתמשים לנצל את ה- VPS שלהם על-ידי הרחבת הידע שלהם בפקודות מעטפת וניהול מערכות ווינדוס ולינוקס באופן כללי. עם זאת, ייתכנו כמה דברים שיקשה עליך לבצע, אם תרצה לעבוד עם מערכת הפעלה שתומכת רק בפקודות מעטפת טקטואליות (Command Prompt Shell Commands).

ניתן להתקין ולהשתמש במערכות בעלות ממשק גרפי מהיר ונח, שיהיה נגיש באמצעות תוכנות שליטה מרחוק, כגון VNC, AnyDesk או Remote Desktop, ובכך לעבוד עם ה- VPS שלך דרך ממשק גרפי שאתה רגיל בו במחשב השולחני או הנייד.

לדוגמה, אם ה-VPS שלך משתמש במערכת ההפעלה Ubuntu, כל מה שאתה צריך לעשות הוא להתקין את סביבת שולחן העבודה Xfce ושרת TightVNC עליה. זכור שתחילה עליך ליצור מנהרת SSH מוצפנת, מסיבות אבטחת חיבור ומידע.

 

שרת לדואר אלקטרוני

שירות נוסף, שכמעט כל העסקים ואפילו אנשים פרטיים צריכים, הינו דואר אלקטרוני, ובפרט תיבות דואר פרטיות הפועלות תחת הדומיין האישי (של החברה\עסק). בעזרת שרת VPS ניתן לנהל שרת דואר-אלקטרוני פרטי, ולחסוך עלויות רבות.

אפילו שרת VPS בסיסי ביותר (בכוח עיבוד ונפח זיכרון וכדומה) יכול להריץ בקלות שרתי דוא"ל בקוד פתוח, וכמובן שניתן לאחסן בו תיבות דואר ללא הגבלת מספר. זאת - לעומת שירותי SaaS, אשר גובים תשלום בהתאם למספר תיבות הדואר הפעילות בחשבונך.

כנזכר, ישנם שרתי דואר אלקטרוני רבים בקוד פתוח (Open Source) כגון Exim, DOVECOT,  qmail hMailServer, ועוד, אשר ניתן להתקינם בקלות, ובשילוב מערכות Anti-Spam  ו Anti-Virus לתיבות המייל שלכם.

 

שרת לאפליקציות

הבחירה לארח בעצמך את פרוייקטי האינטרנט שלך במקום להשתמש בחלופות SaaS חוסכת לך את הכסף שהיית משלם לחברות שגובות עמלות חודשיות כדי שתמשיך להשתמש בתוכנה שלהן.

ב-VPS, יש לך שרת משלך לתוכנה משלך, ואתה בשליטה על כל מה שאתה מארח. אירוח עצמי דורש לרוב יותר מיומנות מצידך, אבל במידה ויש לך את הכישורים, הכסף שאתה חוסך בהחלט שווה את זה.

בדרך כלל, רוב התוכנות שתעשה בהן שימוש הן חינמיות לחלוטין, ואתה יכול לארח אותן בעצמך ב- VPS שלך. זה יכול לחסוך לעסק שלך הרבה כסף, מכיוון ש-SaaS ברמת הארגון יכול לפעמים לעלות לך הון לא קטן.

ניתן למצוא אפילו אפליקציות ברמה הארגונית, כמו תוכנת ERP המכסה את כל צרכי העסק שלך, החל מ-CRM, דרך משאבי אנוש ועד להנהלת חשבונות (כמו ERPNext, למשל), שהן ללא תשלום. בכך יש את הערך המוסף של שליטה מלאה על נתוני החברה שלך ועל האופן שבו הם נשמרים ומנוהלים.

 

שרת VoIP

Voice over Internet Protocol (VoIP) הינה טכנולוגיה המאפשרת לבצע שיחות קוליות מעל גבי חיבור אינטרנט, במקום באמצעות קו טלפון רגיל (אנלוגי או דיגיטלי).

שירותי VoIP מאפשרים להתקשר לאנשים המשתמשים באותו שירות, אך גם להתקשר לכל מי שיש לו מספר טלפון סטנדרטי - כולל מספרים מקומיים, בינעירוניים, ניידים ובינלאומיים.

כמו כן, בעוד ששירותי VoIP מסוימים פועלים רק על המחשב האישי או טלפון VoIP מיוחד, שירותים אחרים מאפשרים להשתמש בטלפון מסורתי המחובר למתאם VoIP.

אפשרות VoIP מומלצת היא Asterisk, הבנויה בקוד פתוח (חינמית) לבניית אפליקציות תקשורת ובחסות Sangoma.

 

שרת כ- VPN

בתקופה של הונאה מרובה באינטרנט, רשת פרטית וירטואלית (VPN) עוזרת למשתמשים להסתיר פרטי תשלום מקוונים, נתוני חברה ולקוחות, מהאקרים פוטנציאליים.

עם זאת, אצל ספקי VPN רבים, הן בתשלום והן חינמיים, יש חשד שהינם מוכרים נתונים של המשתמשים לספקים צד ג'. הפועל היוצא הוא - שהיכולת להתקין VPN על גבי שרת - VPS חשובה ומשנה את המשחק.

אם אתה רגיל להשתמש ב- WiFi ציבורי, למשל, אתה חשוף אפילו יותר לסכנה של חשיפת הנתונים האישיים שלך. רשתות WiFi כמעט ואף פעם מאובטחות מספיק. למרבה המזל, אם יש לך VPS, אתה יכול להשתמש בו כ- VPN על מנת לוודא שהגלישה והנתונים שלך בטוחים ומאובטחים באותו בית קפה שכונתי, בשדה התעופה או במשרד של קולגות שבו אתה משתמש בחיבור ה- Wi-Fi המקומי. אתה יכול לבדוק בבטחה את כל החשבונות והנתונים הפיננסיים שלך, ללא חשש מהונאות מקוונות.

ישנם VPN רבים בקוד פתוח (Open Source). לדוגמה OpenVPN, התקנת ה- VPN המהימן הזה בקוד פתוח על ה- VPS שלך מעניקה לך מרחב גדול של גמישות ומהווה פתרון הניתן להתאמה אישית. ניתן אפילו גם להגדיר את כל ה- VPS שלך לעבוד כ- VPN.

 

שרת גיבוי חיצוני

כל מי שעושה שימוש רציני בעבודה מקוונת, גיבוי קבצים הוא פעולת חובה עבורו. אובדן קבצים, תיקיות, או לפעמים אפילו כוננים שלמים קרה לרבים, מסיבה זו או אחרת. נקיטת אמצעי זהירות כדי להימנע מכך היא חיונית, במיוחד בהקשר העסקי.

כמובן שרבים יחליטו לגבות את הקבצים שלהם במיקומים פיזיים כמו כונני USB או כוננים קשיחים חיצוניים. עם זאת, הגדרת VPS לשימוש כמאגר גיבוי מקוון היא פתרון הרבה יותר יעיל ושגוזל (בטווח הארוך) הכי פחות מקום.

כמובן, מלבד לשמש גיבוי מבוסס-ענן לקבצים שלך, VPS יכול להיות גם שרת הקבצים שלך שדרכו תוכל להגיע לכל הקבצים שאתה צריך, מכל מקום בעולם, דרך כל מחשב המחובר לרשת האינטרנט.

ניתן להפוך את ה- VPS שלך לשרת גיבוי עבור אתר האינטרנט שלך. אם אי פעם משהו משתבש עם תוכן האתר שלך, אתה יכול פשוט לחזור לגיבוי של עותק קודם, ולשחזר את האתר למצבו בזמן הגיבוי. פשוט ויעיל.

 

שרת למפתחים - התנסות ושיפור כישורי פיתוח

ניתן להשתמש ב- VPS גם כדי לחדד את הכישורים שלך בתחומים רבים, החל בלימוד של איך פועל שרת אינטרנט ואיך מתפעלים אותו, דרך התנסות בשפות תכנות שונות ליצירת אפליקציות, ועד להשתתפות בפרוייקטי קוד פתוח. ה- VPS שלך הוא "מגרש משחקים" מצוין ללימוד והתנסות בתחום בפיתוח.

אם אתה מתכנן לנסות יישום חדש, ניסיון להתקין אותו במקביל לתוכנת מדף המותקנת על מחשבך עלול להוביל לתוצאות בלתי צפויות (התנגשויות ביציאות חומרה, בגירסאות קבצים וכד'). VPS אפילו בתצורה בסיסית, יעזור בכדי לבדוק ולנסות אפליקציה חדשה;

ומכיוון שאתה יכול "להרוס" ואז "להקים מחדש" את השרת, כלומר לאתחל את השרת הפרטי הווירטואלי שלך בלחיצת כפתור (ממש), אם הדברים לא מסתדרים כפי שתכננת, אתה יכול להחזיר את השרת שלך למצבו הראשון בקלות ובמהירות, ולנסות שוב מהתחלה, תוך זמן קצרצר וללא השלכות מרחיקות לכת (או בכלל).

ה- VPS גם מאפשר לך לעסוק בעבודה משותפת עם כל אחד ברחבי העולם. אתה יכול, למשל, ליצור שרת Git אישי ולשתף קוד עם כל עמית לעבודה באופן פרטי.

 

לסיכום

בעזרת שרת VPS אישי בענן, השמיים אינם הגבול! טוב, הם כן, אבל חיפשנו ביטוי שיביע עד כמה אפשרויות התועלת והתפוקה של שרת VPS הן מרובות, גמישות ומתפתחות עם הזמן. מעבר לשימושים שמנינו לעיל, ישנם הרבה מאוד דברים נוספים שניתן לבצע באמצעות שרת אישי.

אנו, בחברת EREZNET, מתמחים בתחום שרתי ה- VPS, ונשמח לייעץ לכל שימוש שעולה על דעתכם. אנו מציעים אירוח שרתי VPS בענן במערכות הפעלה Linux וWindows, ומספקים שירות אמין ומתקדם לכל חובב אירוח עצמי, כמו גם לכל חברה המעוניינת לקדם את עסקיה באופן מקצועי. אל תהססו ליצור קשר.

אז, עבור מה אתה מתכנן להשתמש ב- VPS שלך?